Szeretettel köszöntelek a Reformátusok klubja klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Reformátusok klubja klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Reformátusok klubja klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Reformátusok klubja klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Reformátusok klubja klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Reformátusok klubja klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Reformátusok klubja klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Reformátusok klubja klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
1. A sors Mátyásra esett…(Ap Csel 1, 15-17.20a.c-26)
A
mennybemenetel és a pünkösd közötti időben az apostolok a Szentlélek
eljöveteléért imádkoztak. Az Apostolok Cselekedete leírja, hogy Péter,
mint az apostoli testület vezetője azzal a céllal nyitja meg a gyűlést,
hogy Júdás helyét betöltsék. Az egyház isteni jelnek tekintette a
sorsvetést, amely a második jelöltre, Mátyásra esett.
2. Aki nem szeret, az nem ismeri az Istent, mert az Isten szeretet. (1Jn 4, 11-16)
Az apostol itt az isteni erényről ír, amelyre a bennünk lakó (Szentlélek) Isten képesít minket.
3. Amint te a világba küldtél, úgy küldöm én is őket a világba. (Jn 17, 11b-19)
Megdöbbentően húsvéti a barátaitól búcsúzó Jézus „végrendelete”. Már a
nagypénteki véres áldozat előtt kicsordul belőle az öröm: teljesítette
az Atya akaratát. Az újszövetség örök Főpapja a kereszten áldozatot
mutat be Atyjának az emberiségért. A főpapi ima így ünnepélyesen
kibővíti a Miatyánkot…
Jézus, miután mindent elmondott övéinek,
amit ők képesek voltak felfogni, elkezdi nagy imáját, amellyel még
egyszer mindent összefoglal. Jean Laplace SJ megfogalmazásában „átsegíti
tanítványait a lelki olvasmányból az imádságba”. Az ószövetségi főpap
imádkozó mozdulatával égre emeli tekintetét, hogy jelezze milyen szoros a
Fiú és az Atya kapcsolata, s hogy neki minden mondanivalója oda
tartozik…
Ebben az imában benne van a jelen és a jövő egyháza,
egyszersmind az új üdvrend, amelyet Jézus hozott, s amit övéitől, műve
folytatóitól, a legszűkebb baráti körétől, a hit tanítóitól megkövetel.
Az evangélista hármas beosztásban idézi fel. Ebből a mai liturgiában az
ima gerincét, a tanítványokért végzett imát olvassuk.
A búcsú pillanatában Jézus a következőkért könyörög:
a) – „tartsd meg őket a nevedben” (11. vers)
b) – „hogy egyek legyenek, mint mi” (11. vers)
c) – „hogy örömöm teljesen az övék legyen” (13. vers)
d) – „óvd meg őket a gonosztól” (15. vers)
e) – „szenteld meg őket az igazságban” (17. vers)
a) Isten neve azon felfoghatatlan és végtelen tulajdonságok
foglalata, amelyek által Isten kijelentette magát az embernek. Isten
neve ő maga. Legfőképpen, mint Urunk Jézus Krisztus Istene és Atyja (Róm
15,6). A csipkebokorban elhangzó ismeretlen ’Vagyok, Aki Vagyok’
Jézusban végtelenül közeli, megszólítható, Atya lett. A név az egész
személyt hordozza. Ha valakit nevén szólítunk, azt jelezzük, hogy
ismerjük. Aki nevünkön szólít, ismer minket, belénk lát, személyes
kapcsolatba lép velünk. A név a személyesség miatt telik meg
tartalommal. Amikor tehát Isten nevét kiejtjük, elsősorban az Atyára
gondolunk. De fiában „értük tetten” atyaságát, mert ő nyilatkoztatta ki.
Ő vezetett be a titokba. Jézus ezt a bensőséges atya-fiúi, gyermeki
kapcsolatot, ezt a bizalmas viszonyt akarja megosztani mindazokkal, akik
felismerték benne Isten szeretetét. Fiú nélkül nincs Atya-ismeretünk.
Tőle szereztünk tudomást arról, hogy az Atya és a Fiú a Lélekkel
egységben valójában köztünk és bennünk tevékenykedik. Ha elutasítjuk a
bennünk lakó Istent, nevéből is kiestünk…
b) A keresztény
egység gyökere ez a krisztusi fohász. Minden keresztény közösségnek
ehhez a Forráshoz, ehhez a Főhöz kell visszatérnie. Ez a szőlővesszők és
a szőlőtő egysége.
c) A gonoszon aratott győzelmi örömnek
Krisztusról a tanítványokra is át kell terjednie. Húsvéti békénk és
örömünk oka az, hogy Krisztus megszabadított az örök haláltól. Bármilyen
ellentmondásos, hitünk örömét kell megélnünk és továbbadnunk. Ha nem
lenne örök élet, ha nem lenne húsvét – amilyen mulandóak földi örömeink
–, búskomorságra lennénk kárhoztatva… Aztán meg végképp örömre ad okot
Isten barátsága. Ez az újszövetség lényege. A barátok egyenrangúak.
Akkor is, ha az egyik koldus, a másik király. Jézusban a király koldussá
lett, hogy mi koldusok királlyá lehessünk…
d) A világ „jánosi"
értelemben a Jézust elutasító világ, amely ellenségnek tekinti a
keresztényeket is. Jézus nem kér világvégét, hogy mentesítsen a
küzdelemtől, hanem az Atya kegyelmét, amely segítségünkre lesz. Ez az a
kohéziós/összetartó erő, amibe kapaszkodhatunk, ami miatt testvérek
vagyunk. Mindenféle összefogásnak, kalákának, együttgondolkodásnak ez
képezi alapját. Mi sokszor megfeledkezünk arról, hogy Ő már legyőzte a
világ fejedelmét. Több bátorságra, elszántságra, derűre és lelkesedére
volna szükségünk, hisz Istennel „karöltve” sokkal erősebbek vagyunk a
mindent és mindenkit legyőzni akaró gonosznál. Nem engedhetjük meg
magunknak a gyengeséget, hogy eluralkodjék bennünk vagy rajtunk a rossz.
Minden elesés, kudarc után összeszedni magunkat, megfogni a másik ember
kezét, utánanyúlni az elesettnek és a lemaradottnak, és a közösség
gyámolítását megéreztetve új életet lehelni belé. Ezt adja meg a Lélek
is, akit Jézus küld, csak kérnünk kell és hinnünk benne.
e)
Csak Krisztus az igazság. Az Atyától származó igaz tanítás. Ige. Minden
körülmények között ebben kell megszentelődnünk. Isten maga a szent, a
háromszor szent, világtól teljesen különböző-transzcendens lény. Minden
más szentség annyira valóságos, amennyire Vele kapcsolatba kerül. Az Ő
igazsága pedig Jézus Krisztusban vált nyilvánvalóvá. Akkor szentelődünk
meg, ha emberi igazságainkat, igazunkat is mindig hozzá mérjük. Az
áligazságokat, a csúsztatásokat, a megtévesztő vagy felszínes
információkat mind-mind Krisztus igazságához kell mérnünk. Akkor
kiderül, mi mulandó és mi maradandó.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!