Szeretettel köszöntelek a Reformátusok klubja klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Reformátusok klubja klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Reformátusok klubja klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Reformátusok klubja klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Reformátusok klubja klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Reformátusok klubja klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Reformátusok klubja klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Reformátusok klubja klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
A Magyarországi Református
Egyház története
(Kálvin Kiadó, 1999. Összeállította és írta: Dusicza Ferenc)
A REFORMÁCIÓ ELTERJEDÉSE A XVI. SZÁZADBAN
A reformáció magyarországi terjesztésének kezdetektől
fogva a legeredményesebb eszköze a prédikáció volt. Vándorprédikátorok
járták a vidéket, akik a nép nyelvén hirdették a Szentírás igéit. A XV
században feltalált könyvnyomtatást szintén a reformáció terjesztése
ügyének szolgálatába állították. Így esett meg, hogy az addig elvont
tanító és idegen nyelvű igehirdetés helyett a nemzeti nyelvű
igehirdetés addig példátlanul, a mindennapi élet része lett.
A XVI. század utolsó évtizedeire a protestáns vallásúak már a lakosság
mintegy 80-90 százalékát tették ki. Ez három és fél, négymilliós
népességet jelentett. A reformáció magyarországi terjedése éppen a
nemzeti nyelvű prédikáció és a magyar nyelvű könyvnyomtatás
következtében nagyon markánsan, bizonyos személyekhez is kötődött 1526
után. Ezek a személyek már jelentősebbek voltak az egyszerű
vándorprédikátoroknál, külföldi egyetemeken tanult és tapasztalt
igehirdetők, mai szóval teológusok voltak. Szavaik hatása mai
fogalmakkal szinte leírhatatlan.
Kevéssé ismert, hogy Magyarország a XV században Európa egyik
leggazdagabb országa volt. A világi és egyházi nagybirtokosok a gyenge
királyok alatt csak a maguk érdekeit keresték, a birtokos nemességgel
együtt keményen elnyomták a jobbágyságot, sőt a feltörekvő szabad
paraszti rétegeket felkeléseik véres leverésével visszasüllyesztették a
jobbágyi sorba.
A mohácsi vész (1526) néven ismertté vált török elleni csatavesztést a
nép nagy része, kora egyházának romlott hitélete miatt való isteni
büntetésként (theodiceaként) értelmezte. Így az ország vallási,
erkölcsi állapota szinte előkészítette a talajt a reformátorok
vigasztaló igehirdetései által az evangéliumi magvetés számára.
A nagy magyar reformátorok, Dévai Bíró Mátyás, Szegedi Kis István,
Sztárai Mihály, Ozorai Imre méltó magyarországi képviselői voltak a
nyugati reformátori mozgalmak legnagyobb tanítóinak. Közöttük is
kiemelkedő volt Méliusz Juhász Péter, Debrecen püspöke.
A valóban sikeres prédikátorok és tudós reformátorok teljesítménye
mögött ott voltak a buzgó és szolgálatkész főurak, patrónusok is. A
városokban a magisztrátusok álltak ki a protestánsok mellett, a főúri
patrónusok pedig saját birtokaikon helyezték biztonságba udvari
papjaikat, míg a vándorprédikátorok börtönből való szabadulásuk után
nyertek nyugalmat egy-egy protestáns birtokon.
A reformáció helvét iránya gyorsan terjedt, főleg Debrecenben és
környékén. Ebben az időszakban, 1561-ben érkezett Debrecenbe Huszár
Gál, a Felvidék reformátora, nyomdájával együtt. Méliusz Juhász Péter e
sajtó segítségével több hitvallási iratot, egyházi rendtartást és
számos más egyházi művet jelentetett meg. A reformáció merész
vállalkozásai közé tartozott, hogy nemcsak a Szentírást, hanem a
tanúságtétel és a tanítás feladatát is úgymond a világi egyháztag
kezébe tette le. A debreceni egyházi élet képe határozottan követte a
zürichi mintát. Az istentisztelet központja Istennek a nép nyelvén
hirdetett igéje lett. Méliusz Péter püspök abban is követte a helvét
irányú reformációt, hogy a közrend, a társadalmi élet, az iskola és a
jogrendszer, sőt a nép testi és lelki egészsége iránt is nagy
érdeklődést és segítőkészséget tanúsított.
Az egyház szervezetének egységesítése útján mérföldkőnek számított az
1567-es Debreceni Zsinat a II. Helvét Hitvallás elfogadásával, a
kelet-magyarországi területen élő református egyháztestek számára.
Magyarország más tájain is, Felső-Magyarországon, Erdélyben, a török
megszállás alatt álló területeken, valamint Nyugat-Magyarországon
egymás után alakultak meg a református egyházkerületek, általában
békésen szétválva a lutheri reformációt követőktől.
A Magyarországi Református Egyház megerősödésének folyamatát
nagymértékben támogatta a korszak legnagyobb szellemi teljesítménye, a
teljes Biblia (Ó- és Újszövetség) magyar nyelvre való lefordítása.
Károli Gáspár gönci lelkipásztor munkatársaival és pártfogói
segítségével, akik között voltak nagy hatalmú és gazdag főurak is,
elkészítette és Vizsolyban kinyomtatta az első magyar teljes Szentírást
1590-ben. A Vizsolyi Biblia és mellette a legnagyobb magyar zsoltáros
költő, Szenczi Molnár Albert magyar nyelvre fordított genfi zsoltárai
ma is megbecsült helyet foglalnak el a gyülekezeti életben.
A XVII. SZÁZADI ELLENREPORMÁCIÓ KORSZAKÁBAN
A XVII. század a megpróbáltatás és az üldöztetés
idejeként köszöntött be a magyar reformátusok életébe. Ekkor kezdődött
az ellenreformáció magyarországi korszaka. A Habsburg II. Ferdinánd
király Pázmány Péter jezsuita érsekkel együtt visszafordította a török
csapás theodiceáját, mondván: mindez azért következett be, mert a
magyarok elfordultak Máriától, Magyarország "Patrónájától". Az
ellenreformáció stratégiája szerint egyszerre igyekeztek politikai és
irodalmi szinten is felvenni a harcot az úgynevezett "protestáns
eretnekséggel" szemben.
Uralkodói segédlettel a magyar főnemesi családok közül rögtön harmincat
sikerült visszatéríteni a katolikus vallásra. A pártfogó nélkül maradt
protestánsok ellen pedig Pázmány sugallatára alkalmazni kezdték a
"cuius regio - eius religio"nak (akié a föld, azé a vallás) a magyar
közjogtól addig merőben idegen elvét. Magyarországon ebben a korszakban
az ellenreformáció a protestáns népesség római katolikus hitre való
visszatérítését tűzte ki célul. Akik erre nem voltak hajlandók, azokat
1673-ban rendkívüli bíróság elé idézték Pozsonyba. Harminckét felvidéki
evangélikus és egy református lelkészt lázadással és a római egyház
gyalázásával vádoltak meg. A felkínált királyi kegyelemre egy
protestáns lelkész áttért, a többi lemondott tisztéről. Az eredményen
felbuzdulva az ország egész területéről beidézték a protestáns
lelkészeket és tanítókat.
Azokat, akik semmilyen fenyegetésre sem tértek át, börtönbe vetették,
majd Pozsonyból gyalog hajtották őket Triesztbe, ahol a prédikátorokat
gályarabnak adták el. Kiváltásukra megmozdult az egész protestáns
világ. Nagy nehézségek után De Ruyter holland admirális szabadította ki
a magyar gályarabokat. Szabadulásuk a nyugati protestáns egyházak
testvéri segítségével máig a helytállásnak és Isten megmentő
szeretetének példája. Az ún. gyászévtized (1671-1681) nem csupán az
erőszakos Habsburg rekatolizációs politika kiteljesedése, hanem a
hitvalló bátorság máig ívelő példamutatása, az európai reformátusság
együvé tartozásának és szolidaritásáriak kifejeződése is. A Gályarabok
Emlékoszlopa Debrecenben, a Református Nagytemplom mögötti emlékkertben
látható.
A protestáns országok felfigyeltek a magyar protestánsok üldöztetésére.
A katonai erőszakkal rekatolizáló hatalom egyre drágább árat fizetett
néhány áttért lélekért. A protestánsok írásokban is cáfolták az ellenük
felhozott vádakat, ezt követően erőszakhullám söpört végig az ország
protestáns felekezetein: templomfoglalások, újabb üldözések, a
Sárospataki Kollégium megszállása stb. Ilyen körülmények között
érkezett el a régen várt esemény: a török kiűzése az országból.
Ezután következett a rekatolizáció enyhébb hulláma, ami azonban újabb
száz év elnyomatást hozott a magyar reformátusok számára. A vallási
törvények, az úgynevezett vallási békék, a törökök Magyarországról való
kiűzetése, a szabadságharcok minden eredménye ellenére a római
katolikus "hitvédők" által kezdeményezett törvények gúzsba kötötték a
református egyházak életét. Azonban Európában - különösen a protestáns
országokban - elkezdődött a türelem és a felvilágosodás korszaka. A
megállíthatatlannak tűnő rekatolizáció és ellenreformáció dühös
hevülete némileg mérséklődött.
KÜZDELMEK A XVIII. SZÁZADBAN, A TÜRELMI RENDELET
Magyarországon II. József német-római császár 1781-ben
adta ki a "Türelmi Rendeletet" (Edictum Tolerantiae), amellyel a nem
katolikusok nyilvános vallásgyakorlatát szabályozta, és ezzel 100 éves
vallási elnyomatást szüntetett meg. A protestánsok (egy településen
legalább száz család) ezentúl minden községben szervezhettek
gyülekezetet, tarthattak lelkipásztort, nem voltak kötelesek a római
katolikus plébános szolgálatával élni; neki fizetni. Építhettek
templomot, de utcára nyíló ajtó és torony nélkül. Mindez azt mutatta,
nem volt teljes a vallásszabadság.
AZ ELSŐ PRESBITÉRIUM
A reformáció századától fogva jól kirajzolódóan
fellelhető az a gondolat, hogy a református a "magyar vallás", a német
ajkúak pedig a lutheri irányzatnál maradnak. A Dunántúlon viszont jó
hetven évvel később, csak a XVII. században különül el egymástól a
lutheránus és a református egyház. A XVII. században a magyar
református egyház alkotmányának jogi felépítettsége még kevésbé követte
a kálvini vagy genfi alapokat, sokkal inkább a lutheri, melanchthoni,
ún. konzisztoriális egyháztípust. Az egyháztanács (konzisztórium) a
magyar szóhasználatban a zsinatot is jelentette, de a XVII. századi
zsinatokon még úgyszólván kizárólag a lelkészek vettek részt.
1617-ben Pápán történt meg az első magyarországi presbitérium
megszervezése. A Heidelbergben tanult Kanizsai Pálfi János úgy érezte,
hogy a hazai viszonyok között rendkívül fontos lenne a kálvini
egyháztípus, tehát a presbiteri rendszer bevezetése. Tudva vagy
tudatlanul a nyugat-magyarországi reformátusság megmentése ehhez a
lépéshez fűződik. A kibontakozó ellenreformáció döntő módon
klerikusokban gondolkozott. Elgondolásuk szerint, ha a lelkészeket ki
lehet iktatni az egyház életéből, akkor a gyülekezet oda hajlítható,
ahová hatalmi szóval elrendelik. Ugyanebben az időben a megválasztott
presbiterekből jött létre az egyház szervezettségének egy "második
frontvonala". Ennek jelentősége éppen a "gyászévtized", a gályarabság
idején mutatkozott meg. A lelkészeket elvitték, bebörtönözték,
ugyanakkor a kényszerűségből hisz, harminc vagy éppen hetven évre
pásztor nélkül maradt gyülekezetek, az ún. árva gyülekezetek nem
veszítették el életképességüket. Lelkész nélkül is gyakorolták
kegyességüket. Történt, hogy 1721-tó1 1781-ig nem volt lelkész egy
Szentgyörgyvölgy nevű faluban. Az odahelyezett római katolikus plébános
panaszkodott, hogy bár többször ajánlotta szolgálatait a helybéli
református népnek temetés esetére, azok nem éltek vele. Sőt azt üzenték
a reformátusok a plébánosnak, hogy meg ne merje őket zavarni
szertartásuk végzése közben, mert akkor úgymond ők magukért jót nem
állnak. A plébános leírása szerint: a temetés szolgálatát a református
presbiterek maguk végezték zsoltárok éneklésével, hitvallások és a
Miatyánk elmondásával. Így született meg az a pap nélküli liturgia,
amely akár két, három vagy több nemzedéken át is megőrizte a
reformátusságot.
1630-ban a Körmendi Zsinat minden dunántúli egyházközség számára
elrendeli a presbitériumok megalakítását. 1646-ban a Szatmárnémeti
Zsinat, az "öreg" Rákóczi György antipuritánus, antipresbiteriánus
mentalitásához igazodva a presbitériumok felállítását elutasítja.
Miután a Soproni Országgyűlés a vallási kérdések felett való döntést a
király kezébe adja, ebből következően a református egyház közjogi
helyzete, jogi személyisége eltűnik. Ettő1 kezdve csupán a világi
kegyurak vannak abban a helyzetben, hogy szót emelhetnek a református
vallás érdekében.
Ennek következtében az 1700-as évekig kizárólag a világi egyháztagok
viszik az egyház ügyeinek szervezett formában való képviseletét.
1791-től, a Türelmi Rendeletet követően, a Budai Zsinatra összegyűlnek
a négy egyházkerület lelkészi és világi képviselői. A Zsinaton a világi
hegemónia megbontásának kísérletére ilyen kifakadások is elhangzanak:
"örüljenek a pap uraim, hogy gyűlésünkbe bebocsátjuk őket..."
Ilyen és ehhez hasonló szélsőségekből születik meg a paritás elve,
amely szerint a lelkészi és a világi elem képviseleti szinten egyenlő
számban jelenjen meg, és az egyházi kormányzat élén lelkészi és világi,
tehát kettős elnökség vigye az ügyeket.
Az egyházkerületek területi beosztása a XVIII. századtól kezdve követte
a katonai kerületi rendszert, a felosztás pedig nem véletlenül dunai és
tiszai, mert a folyók vízgyűjtő területeihez is igazodtak a kerületi
beosztásnál. Ma négy egyházkerület van: a Dunamelléki, a Dunántúli, a
Tiszáninneni és a Tiszántúli Egyházkerület.
AZ EGYSÉGES ORSZÁGOS EGYHÁZ LÉTREJÖTTE A XIX. SZÁZADBAN
Az egységes egyházban való élet vágya jelen volt ugyan a
református közgondolkodásban, talán éppen a fennmaradásért, a hitért
folytatott sok évszázados küzdelem által megerősödve, de soha be nem
teljesedve. Négyéves előkészület után, 1881. október 31-én kezdte meg
ülését a Zsinat Debrecenben. Ez a Zsinat vetette meg annak az
egyházalkotmánynak az alapjait, amit aztán a későbbi országos zsinatok
továbbfejlesztettek. Az alapok ezek: többségi rendszer, testületi
kormányzás és a paritás. Központi szervként megalkották a zsinatot, ezt
a 116 tagú, tízévenként összegyűlő legfelsőbb egyházi törvényhozó
gyűlést, valamint az egyetemes konventet, amely 38 tagjával képviselte
az országos egyházat a zsinat tevékenységének szünetei alatt. Az
1881-es Debreceni Zsinat legnagyobb teljesítménye: szervezeti
szempontból ettől fogva beszélhetünk kerületeiben autonóm, de egészében
mégis egységes magyar református egyházról.
TOVÁBBI KÜZDELEM A VALLÁSSZABADSÁGÉRT
A magyarországi reformátusoknak folytonosan küzdeniük
kellett a vallási egyenlőségért. Az uralkodó római katolikus egyház
ugyanis minden adminisztratív eszközt bevetett, hogy a protestánsok
életét megnehezítse. Végre 1848-ban a XX. törvénycikk kimondta, hogy
Magyarországon nincs uralkodó vallás. A bevett vallásfelekezetek: a
római katolikus, az evangélikus, a református és az unitárius egyház
között egyenlőség és kölcsönösség van, ezek egyházi és iskolai
költségei állampénzből fedezendők. A törvény betartására nem
kerülhetett sor, mert az 1848-as magyar polgári forradalom és
szabadságharc bukása után az osztrák hatóságok nyílt parancsban,
"pátensben" rendelkeztek az egyház alkotmányáról. Csak e pátens
visszavonása után rendeződött ismét a protestáns egyházak és a zsidó
hitközségek közjogi helyzete.
A szabadságharc idején a protestáns egyházak egyértelműen a forradalom
ügyét támogatták. A Dunamelléki Református Egyházkerület felhívást
intézett lelkészeihez, hogy vegyenek részt a szabadságharcban. 1849.
április 14-én az evangélikus vallású Kossuth Lajos a Debreceni
Nagytemplomban ülésező képviselők előtt hirdette ki a Függetlenségi
Nyilatkozatot. A debreceni református püspök körlevélben üdvözölte a
Habsburg-ház trónfosztását, ám szeptemberben már arra kényszerítették a
császáriak, hogy hódoló istentiszteletet rendeljen el egyházkerülete
gyülekezeteiben Ferenc József tiszteletére. A szabadságharcot követő
megtorlás éveiben nyilvánvalóan a református és más protestáns egyházak
szenvedtek a legtöbbet, mert a hatalom bennük a rebellió egyik támaszát
látta. A rossz emlékű pátens elleni harcban egyházunk nemcsak saját
szabadságáért, hanem a nemzet szabadságáért is harcolt, majd a
megtorlások során szenvedett.
A XIX. SZÁZAD, A POLGÁROSODÁS KORÁNAK EGYHÁZA
Magyarország alkotmányos szabadságát az 1867-es
kiegyezés állította helyre, s fokozatosan visszaállt a református
egyház belső szabadsága is. A dualizmus korának egyházpolitikai alapja
az 1868. LIII. tc. volt, amely a törvényesen bevett felekezetek
viszonosságáról szólt, és kimondta, hogy 18 éves kortól szabadon lehet
átlépni egyik felekezetből a másikba. A polgári fejlődés magával hozta
a vallásos élet formálissá válásának jelenségét. Az iparosodással
együtt járó társadalmi átrétegződés az egyházi élet új formáit
követelte meg, amelyek azonban csak részben jöttek létre. A század
második felében kibontakozó liberális teológiai irányzat alkalmatlan
volt arra, hogy az evangéliummal elérje a hagyományos paraszti
közösségekből kiszakadó, faluról városra került embereket. Az egyházi
életnek később az angol és a német mintát követő belmissziós
tevékenység adott új impulzusokat. A bibliakörök, a személyes lelki
gondozás és a társadalom elesettjeinek intézményes felkarolása együtt
alkották ennek az új stílusú egyházi munkának a tartópilléreit.
Az egyház tehát a kor liberális egyházpolitikai törvényei között
küldetésének megfelelően a társadalmi megbékélést munkálta. Az 1914-es
világháború kitörése után a tábori lelkészek nem csak lelki vigaszt
nyújtottak a szenvedő katonáknak, hanem részt vettek ápolásukban,
mentésükben is. A református egyház lelkészei, miként más egyházak
lelkészei sem a fegyvereket áldották meg, hanem a harctérre
kényszerített szenvedő embereket.
A XX. SZÁZAD VÁLTOZÁSAI KÖZÖTT ÉLŐ EGYHÁZ
A statisztikai adatok alapján az alábbi kép tárul elénk
a századforduló magyarországi reformátusságának területi és lélekszám
szerinti megoszlásáról az 1910-es adatok szerint. A reformátusok száma
1870-hez viszonyítva több mint félmillióval gyarapodott. Az öt
egyházkerületben összesen kétmillió-hatszázhúszezer református élt. A
Dunamelléki Egyházkerületben nyolc egyházmegyében 484 ezer református
élt, 268 anya-, 43 leány- és 6 missziói egyházközségben. A Dunánttíli
Egyházkerület híveinek száma kilenc egyházmegyében 266 ezer, 286 anya-,
33 társ-, 84 leány-, 39 fiók- és 12 missziói egyházközségben. Az
Erdélyi Egyházkerületben 19 egyházmegyében 539 anya-, 77 leány-, 1322
fiókegyházközségben és szórványban élt a 462 ezer református. A
Tiszáninneni Egyházkerületben nyolc egyházmegye működött, itt 281 ezer
református élt 356 anya-, 23 társ-, 80 leány- és 171 fiókegyházban.
Lélekszám szerint a Tisztántúli Egyházkerület volt a legnagyobb: 13
egyházmegyéjében 1 millió 130 ezer református élt 577 anya-, 390 fiók-,
4 társ- és 45 leányegyházközségben. Minden egyházkerület rendelkezett
teológiai akadémiával ill. fakultással. Az öt egyházkerületben tehát
összesen 2 620 000 református élt 2026 anyaegyházközségben, 2062
lelkész, 454 tanár és 2965 tanító szolgálatával.
Az első világháborút követően a trianoni békekötések után területének
kétharmadát elvesztett Magyarországgal együtt a Magyarországi
Református Egyház Erdély, a Felvidék, Kárpátalja és a Délvidék
elvesztése során tagjainak felét vesztette el. Az utódállamokból
megindult menekültáradat és a háborút követő gazdasági bajok között a
trianoni traumára az evangéliumból fakadó válaszadással adós maradt az
egyház. Igaz, hogy a győztes nagyhatalmak által is támogatott
propaganda bizalmatlanságot táplált és szított a szabadelvűséggel
rokonszenvező reformátusok iránt. A világháborút követő polgári és
kommunista forradalom szellemi útkészítőiként állították be őket, akik
a zsidókkal és a baloldali elemekkel együtt felelősek voltak a
bekövetkezett eseményekért.
Vajon miként is alakult valójában az egyház sorsa az 1918-19. évi
forradalmak idején? Az 1918. októberi ún. őszirózsás forradalom vezető
pártjainak programjában számos egyházellenes kitétel is volt, miszerint
feudális maradványoknak tekintették az egyházak tevékenységét és létét.
A Tanácsköztársaság ideje alatt pedig számos, a vallásos életet és az
egyházakat korlátozó rendelkezés született. Az egyházi iskolákat
államosították, az egyházi földeket állami kezelésbe vették, a
hitoktatást kitiltották az iskolákból. A szembeszegülőket a vörös
terror sújtotta, amelynek egyházi áldozatai is voltak. A Kommün azonban
mindössze 133 napig tartott, amikor a vörös terrort a fehér terror
váltotta föl.
Az első világháború után hatalomra jutott kormányok politikáját a
"keresztyén-nemzeti" elv vezérelte. Ez a politika természetes
szövetségesének elsc5sorban azt a politikai katolicizmust tekintette,
amelyik felelevenítette, reprezentálta és inspirálta az Árpád-korba
visszanyúló hősies nemzeti erényeket. Jóllehet, a református egyház is
élvezte az államhatalom támogatását, a hivatalos politikai-társadalmi
irányításra számarányánál is jóval kisebb befolyást tudott gyakorolni.
A nacionalizmus kísértése természetesen a református egyházat sem
kerülte el.
A magyar református egyház két világháború közötti története azonban
mégsem azonosítható a nacionalizmusba hajló, a magyar nép vagy éppen
faj magasabbrendűségét, kultúrfölényét hangoztató irányzattal. Az
egyház belső élete jelentős lépésekkel haladt tovább. 1931-ben
megszületett az egységes református Ágenda (istentiszteleti
rendtartás), 1934ben életbe lépett az új egyházi törvénykönyv A
lelkészek és a presbiterek országos szövetségei, valamint az ifjúsági
egyesületek nem maradtak érzéketlenek a súlyos társadalmi problémák
iránt sem.
Az első világháború után új teológiai irányzatok léptek a liberális
teológia helyébe. A holland református teológia hatása alatt álló ún.
történelmi kálvinizmus bontakozott ki először a maga erőteljes
református öntudatra és küldetéstudatra nevelő munkájával. A kálvini
örökséget más irányzatok is magukénak vallották - így az ún. egyházias
kálvinizmus, amelyik az egyesületi munka helyett inkább a gyülekezetben
folyó munkát állította a középpontba. Az európai teológiatörténetben
döntő változást hozó dialektikai teológia sem ismeretlen a két
világháború között. Lelkes hívei vannak külföldet járt ösztöndíjasok és
teológiai tanárok között, akiknek hatása azonban inkább csak a II.
világháború utáni egyházi nemzedék életében válik széles körben
érzékelhetővé.
A két világháború közötti korszakban, tekintettel arra, hogy a magyar
kormányzó református vallású volt, a Református Egyház próbált
felkapaszkodni a "másodosztályú" államegyház pozíciójába, az őt ért
sérelmek és hatalmas veszteségek miatt érzett lelki elégtételre való
vágyakozás következményeként.
Ha a magyar református egyház nem is támogatta mindenben szolgalelkűen
a két világháború közötti magyar politikát, arra mégsem volt ereje,
hogy megakadályozza a revíziós politika következményeit, az
antiszemitizmus törvénybe iktatását, majd a német megszállás után az
embertelen pusztítást. 1941-ben a harmadik zsidótörvényt már
egyértelműen elutasították az egyházak képviselői, de a törvényerőre
emelkedést már nem tudták megakadályozni. Püspöki szinten beadványokkal
igyekeztek menteni a menthetőt. Az egyházi vezetés beleegyezésével
létrehozták a Jó Pásztor nevű szervezetet, amely a budapesti Skót
Misszióval együtt hatékony mentő munkát végzett az üldözöttek
mentésében. Egyéni és szervezett akciókkal sok életet sikerült
megmenteni.
AZ EGYHÁZ A Il. VILÁGHÁBORÚ UTÁN
A második világháborút követően, 1948-ban az állam
egyezményben igyekezett szabályozni viszonyát az egyházakkal. A
kommunista ideológia és a hatalmi politizálás elemeibe, főként a.
harcosan ateista és antiklerikális irányvonalába sehogy sem illett bele
az egyházakkal való korrekt viszony gyakorlata. Bár az Egyezmény egyik
lényegi eleme volt a szabad egyház szabad államban elvének
hangsúlyozása, talán mivel az állam - szovjet függősége miatt - maga
sem volt szabad, ezt a létformát az egyházaktól is igyekezett
mindenáron megvonni. Egyszerűen szólva az egyházak, így a Magyarországi
Református Egyház számára is egy újabb vészterhes korszak előjelei
bontakoztak ki. A kommunista párt, későbbi állampárt az ún.
"szalámitaktikát" követte, nemcsak politikai ellenfeleivel, hanem az
egyházakkal szemben is. Álljon itt néhány példa cinikus és számító
érvelésükre: mivel - úgymond - az egyházak lényegéhez nem tartoznak
hozzá az iskolák, az egyházi iskolákat államosították. A következő
állami döntés volt az iskolai hitoktatást felszámoló taktikus lépés,
amely szerint az ún. fakultatív hitoktatás sokkal magasabb rendű
(hiszen önkéntességen alapul), mint a kötelező hitoktatás, ami megint
csak nem tartozik az egyház lényegéhez. A szalámi taktika szerinti
felszámolás következő lépése volt annak megtervezése, hogy először a
főváros iskoláit kell megtisztítani a kettős nevelés melegágyát jelentő
hitoktatástól, aztán néhány év múlva a megyeszékhelyeket, még később a
járásokat és a falvakat. E fokozatosság véghezvitelére azonban a
negyven év kevésnek bizonyult.
A református egyház külső és belső életére rányomta bélyegét a második
világháborút követő politikai harcokban a szovjet segítséggel hatalomra
segített, kommunista ideológiát követő állampárt minden döntése. Az
1956-os forradalomig az egyház és tagjai nyíltan ki voltak téve
mindennapi atrocitásoknak, csakúgy, mint az ország minden polgára, aki
nem csatlakozott az akkor "győzedelmes" hivatalos állami ideológiához.
Mivel a kommunista állam saját törvényei szerint élhetett és élt is az
egyházak életébe való beleszólással, az egyháznak a hatalommal való
érintkező felületén élő egyházi emberek, főleg a vezetők nagy
megpróbáltatásoknak voltak kitéve, közöttük többen éppen az állampárt
kiválasztást motiváló jelenléte és hatása által kerültek magas
pozícióba. Az egyház vezetősége és népe ezért némileg eltávolodott
egymástól. A kezdetben szinte halálra ítélt egyház később társutasként,
vezetői személyében a politikai rendszer részeként volt kénytelen élni
napjait.
AZ 1956-OS FORRADALOM
Ennek a korszaknak próbált véget vetni 1956. A
forradalomnak nem az egyházak voltak a főszereplői, ám néhány hétig ők
is reménykedhettek a szabadságban. A forradalom nyomán több hónapig
ismét volt hitoktatás az iskolákban. A hősies kísérlet, melynek során
az egyház is megpróbálta levetni magáról azokat a béklyókat, amelyeket
a vele szemben ellenséges hatalom rákényszerített, elbukott. A dolgokat
azonban már nem lehetett ugyanGgy folytatni tovább. Az egyháznak is
voltak mártírjai, akik között lelkészek fizettek életükkel a
forradalomban való részvételért.
Az 1956-os forradalom bukása után a megtorlások és büntetések a
forradalom egyházi résztvevőit is keményen sújtották. A mártírok
emlékezete hivatalosan tiltott dolognak számított, csak a legszűkebb
körben merték idézni emléküket. Ma a budapesti Ráday Kollégium falán
emléktábla hirdeti nevüket. Később a politikai konszolidáció társadalmi
hatása az egyházak életében is éreztette hatását. A régen kőkemény és
militáns kommunista ideológia egyre érezhetőbben kezdett úgymond
felpuhulni. Hallgatólagos kompromisszum alakult ki a kormányzat és a
társadalom között. A társadalom átvette a fogyasztói társadalom néhány
jegyét ("gulyáskommunizmus"), cserében viszont lemondott az ideológia
és a rendszer nyílt kritizálásáról. Ebben a miliőben az egyház képe sok
tekintetben változott. Az egyházkerületek történelem során kialakult
területi számaránya eltolódott. Míg korábban nyugatról keletre haladva
a reformátusok számaránya és százalékaránya folytonosan nőtt, addig
korszakunkban a Kelet-Magyarországon nagy tömbökben élt reformátusság
domináló jellege visszább szorult. A városokba költözött lakosság
arányához képest az ottani gyülekezetek száma erösen csökkent. Ennek a
folyamatnak előidéző tényezői voltak, amelyek között vezető szerepet
játszik a Zsinati Tanács 1946-ban kelt bűnvalló nyilatkozata arról,
hogy az egyház prófétai tisztét nem teljesítette hűségesen, nem
vigyázott az igehirdetés tisztaságára, a szeretetben meglassult, a
hatalmasokkal megalkudott és így tovább. A bűnbánat emlegetése a világi
hatalomnak igen jól jött bizonyos vonatkozásokban. Az eljátszott
prófétai tiszt emlegetése megfosztotta az egyházat attól az erkölcsi
alapjától és jogától, hogy felemelje szavát a rendszer üldözöttei és
kitaszítottjai mellett. A bűnbánat következménye a kritikai hang
elnémítását, a politikai vezető erőhöz való lojalitás legfőbb erénnyé
tételét és az új társadalmi rendnek már-már a legfőbb jóval való
azonosítását szolgálta. Az államhatalom szemszögéből nézve erénnyé vált
a visszavonulás a templom falai közé, ahonnan kilépni csak hívásra volt
szabad és lehetséges.
Az egyesületek feloszlatásával az egyházi élet megjelenési formái közül
a kisközösségekre igényt támasztó megoldások nemkívánatosnak
nyilváníttattak. Integrálás helyett elfojtás következett be, megrontva
ezzel az általános egyházi közérzetet. Az egészséges párbeszéd helyett
az ébredési mozgalom így került illegalitásba az ún. hivatalos
egyházzal szemben. A párbeszéd egyébként általánosságban is hiányzott
az egyházkormányzati stílusból. Ezeknek az állapotformáló
körülményeknek és torzulásoknak logikus következménye volt a társadalmi
krízishelyzetekben megnyilvánuló bizalmi válság az egyház vezetésével
szemben.
Az egyházkép változásában természetesen nagyon nagy szerepet játszott
az a társadalmi változás is, amelynek következtében a református egyház
társadalmi bázisát jelentő parasztság hagyományos életformája a
hivatalos állami politika célkitűzéseként sikeresen szétzúzatott. A
szekularizált környezet kihívásaira az egyházak nem tudtak megfelelően
reagálni. A laikus egyházi elem marginalizálódása, az egyház- és
vallásellenesség, a kontraszelekció nagymértékben járult hozzá az
egyházi élet jó néhány területén tapasztalható színvonaleséshez, a
hiányosságok néma eltűréséhez. Közben nemzedékek születtek és
nevelkedtek egyházi háttér nélkül, a templomba járás továbbra sem volt
a haladó szocialista embertípus ismertetőjele. Mivel a kommunista
ideológia gyakorlatilag nem tanított erkölcsöket, az egész magyar
társadalom maradt el az európai humanitás színvonalától, és sodródott
át egy csalódott, sikertelen falanszter népévé. Néppé, akitől a
proletár nemzetköziség el akarta venni nemzeti azonosságát,
önbecsülését, a vesztett háború okán a "bűnös nép" sztereotípiáját
sulykolták belé, gondolkodását a kényszer-materializmus határolta be,
Istenét és hitét az ateizmus akarta eltörölni. Ehhez járult még az
állampárt politikusainak cinizmusa, amellyel azt hirdették, hogy a
szocialistának nevezett társadalom a lehető legjobb, de mindenesetre
jobb, mint a múlt volt és jobb, mint a nyugati világ társadalma.
Ilyen közegben elméletileg az egyháznak rengeteg tennivalója lehet.
Meggyőzni az embereket Isten igazságáról, hirdetni a Szentírás igéit,
vigasztalni a népet a próféták módján, gyámolítani az elesetteket,
együtt sírni a sírókkal és együtt örülni az örülőkkel. Az egyház minden
megerőtlenedése, szervezeti meggyengülése, csalódásai és félelmei
ellenére Isten kegyelmének kiáradása következtében mindig voltak az
egyházban, akik képviselték a hitet, folytatták a reformátorok
hagyományát, hirdették Isten igéjét alkalmas és alkalmatlan időkben. Az
egyház Ura továbbra sem vonta meg kegyelmét és Lelkének áradását az őt
tisztelőktől, így a Magyarországi Református Egyház népétől sem. Sőt,
inkább csodálatos módon táplálta a korlátok közé szorított egyházi
életet. Hűséges egyháztagok, presbiterek és lelkészek ezrei őrizték meg
a hitet, és amennyire tehették, tovább is adták a felnövekvő
nemzedékeknek. Az egyre inkább magára találó egyház újra kezdte építeni
szolgálatának eszközeit, templomok és szeretetintézmények épültek. A
hatvanas évektől kezdődően érezhető fejlődés volt tapasztalható az
egyházi funkciók épülésében. Ismét volt könyvkiadás, elkészült az új
magyar bibliafordítás, és soha nem látott példányszámban talált
olvasókra a Könyvek Könyve. Határok közé szorítva, megkötöttségek
között, de mégis magára talált a jövő biztató jeleként az egyház
gyülekezeteinek élete.
A RENDSZERVÁLTÓ IDŐKBEN
1989-től kezdve megállíthatatlanul járta át az egész térséget az úgynevezett rendszerváltás. Magyarország elöl járva, a szovjet rendszer bukásának mintegy előszelét megérezve, elsőképpen nyitotta meg határát Nyugat felé. Akkori keletnémetek ezrével lépték át a határt a magyarországi Hegyeshalomnál, és a Berlini Falat is hamarosan lerombolták. A kelet-európai nemzetek és egyházaik megszabadultak a szovjet rendszerű állampárti, kommunista elnyomástól, elszigeteltségtől. Az egyházak életkörülményei szintén drámai módon megváltoztak. Felszámolták az Állami Egyházügyi Hivatalt, a hajdani állampárt egyházakat regulázó elnyomó szervét. 1990-re megszületett a IV számú törvény a lelkiismereti és vallásszabadságról, valamint az egyházakról. A törvény I. fejezete így rendelkezik: "1.§. A lelkiismereti és vallásszabadság mindenkit megillető alapvető emberi szabadságjog, amelynek zavartalan gyakorlását a Magyar Köztársaság biztosítja."
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Marton Veronika: Magyarország első elárultatása – előadással egybekötött könyvbemutató “Hol rejtőznek a magyar táltosok?”
Megújulás - Aranyi László: "Eretnek" Tanok: A Nag Hammadi Gnosztikus Evangéliumok