Református: Mit tenne ma Kálvin az egyházban?

Szeretettel köszöntelek a Reformátusok klubja klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 2647 fő
  • Képek - 1451 db
  • Videók - 860 db
  • Blogbejegyzések - 17852 db
  • Fórumtémák - 96 db
  • Linkek - 30 db

Üdvözlettel,

Reformátusok klubja klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Reformátusok klubja klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 2647 fő
  • Képek - 1451 db
  • Videók - 860 db
  • Blogbejegyzések - 17852 db
  • Fórumtémák - 96 db
  • Linkek - 30 db

Üdvözlettel,

Reformátusok klubja klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Reformátusok klubja klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 2647 fő
  • Képek - 1451 db
  • Videók - 860 db
  • Blogbejegyzések - 17852 db
  • Fórumtémák - 96 db
  • Linkek - 30 db

Üdvözlettel,

Reformátusok klubja klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Reformátusok klubja klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 2647 fő
  • Képek - 1451 db
  • Videók - 860 db
  • Blogbejegyzések - 17852 db
  • Fórumtémák - 96 db
  • Linkek - 30 db

Üdvözlettel,

Reformátusok klubja klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

A tanulmány a Kárpátaljai Református Egyházmegye honlapjáról származik (www.reformatus.com.ua)

 

 

Előadás– 2009. január 5.

Balazsér, Presbiteri hét

 

Mit tenne ma Kálvin az egyházban?

A kérdés megválaszolásához ismernünk kell Kálvint és az mai egyházat. A használható szempontok különbözősége miatt egyiket sem könnyű meghatározni. Először a szempontokat kell kitisztázni. A sorrendet pedig az egyház meghatározásával kell kezdeni (mi az egyházunk teológiai, kulturális, kultúr-, társadalmi- és diplomáciatörténeti, jelen szociológiai, bel-, kül- és geopolitikai, gazdasági, nemzeti, pszichológiai, néprajzi stb. szempontból), aztán amikor kiválasztottunk egy jelen egyház-meghatározási szempontot, melynek az alapján körvonalazzuk és értékeljük az egyházunkat, lehet Kálvin múltbeli személyiségét és hatását feltárni. Mert a múltat mindig a jelen szemüvegén keresztül látjuk: csak azokat a múltbeli dolgokat vesszük észre, és elemezve helyezzük a történelem rangjára, melyek a jelen számára valami oknál fogva fontosak. Pl.: az ókorból a legtöbbet a görög és római civilizációról tudunk, mert ezek a kultúrák készítettek a múltjukról és a korukról feljegyzéseket, s ezek a feljegyzések azokat a dolgokat örökítették meg, melyek a számukra fontosak voltak; a középkor történelmét egy nagyon vallásos időszaknak ismerjük, mert csak az egyházi emberek tudtak írni, és azt írták meg, amely fontos volt a számukra.

A tanulság: amennyiben szeretnénk, hogy a korunk hatást gyakoroljon a történelem menetére, rendszerezni és fenntartható informatív módon megörökíteni kell a jelent és a jelenből kiinduló múlt-értelmezésünket. A történelemírás nem tud átlépni a jelen árnyékán. Ezért a történelemírás a jelenről többet elárul, mint a múltról. De a történelemírásnak nem is a múlt objektív feltárása a feladata, hanem a jelen kérdéseinek múltból való megválaszolása, hogy a jövő fejlődése (a történelem beteljesedése – Augustinus, Hegel, Marx) felé utat találjunk.

A mi gyakorlati esetünkben: ki kell elemezni a magunk jelenlegi helyzetét (problémafelvetés) és a valós kérdéseket megfogalmazni (kérdésfelvetés), majd ezeknek az útmutatása alapján lehet a múltnak egy általunk kiválasztott szakaszával foglalkozni. De már a múlt általunk vizsgálandó szakaszának kiválasztása is a jelenből határoztatik meg, az által, hogy bizonyos előismereteinkre hagyatkozva párhuzamot vélünk felfedezni a jelen és a kutatandó múlt között.

Számunkra most Kálvin és a személyiségéből, a szemléletéből és a tanításából kibontakozó kálvinizmus kora és hatása az adott vizsgálandó időszak. Hogy érdemes legyen ennek a kornak a vizsgálatába időt és energiát befektetni, „próbafúrásként" fel kell tenni a kérdést: milyen párhuzam van az életterünket jelentő jelen egyházi valóságunk és a Kálvin kora között? Csak e kérdés megválaszolásával tudjuk valamiképpen meg fogni és a jelenünk számára aktuálissá tenni, tehát a kutatás szempontjából jó befektetési területnek nyilvánítani ezt a kort.

E párhuzamot, a jelen korunk és Kálvin kora között, az identitáskrízis jelenti. Az identitáskrízis mutatkozott meg a Kálvin-kori és a mai egyházban, társadalomban, kultúrában. Pl.: nem tudjuk mi a konkrét küldetésünk a gyülekezeti tagjainkkal, a más egyházakkal, a népünkkel, a többségi nemzettel, az anyaországgal, a keleti és a nyugati kultúrával szemben. De nem tudunk szülők, házastársak, barátok, gyerekek, testvérek, rokonok lenni. Nincsenek meghatározott szerepek, képviselet hiányában nincsen egyértelmű törvényesség és törvénytelenség (csak jogmegkettőződés) stb. A káosz következménye, a pusztulás. Kálvin óriási jelentősége, hogy a káoszból kozmoszt tudott alkotni. Ui. a lutheri reformáció, uú. mint a nem kevésbé elkötelezett és elferdült pápai egyházban megjelenő előreformációk (valdensek, katharoszok, albigensek, husziták), néhány (talán 3-4) évtizeden belül felmorzsolódott volna. De a lutheri reformáció után a következő lépésnél már megjelent Melanchton, aztán Kálvin, Szegedi Kis István, Ursius Zakariás, Olevianus Gáspár stb., kik a reformáció jelentőségét és felfedezését (a Szentírás tanításának egyedüliségét) le tudták bontani

a hittudományra, az etikára, az egyház felépítésére, az egyházjogra (aztán az általános jogra, a reformáció ajándékozta meg a világot a parlamentáris rendszerrel),

a társadalmi szerkezetre (itt az állam szerepére és megnyílvánulására, hogy az állam szerepe az Isten képviselete és szolgálata),

a gazdaságra (melyben meghatározódott az Isten által adott javakkal való gazdálkodás rendje és kialakult a világot átfogó és most gazdaságilag győztes kapitalizmus),

a család szerkezetére (hol van a családtagok helye), az oktatásra (a reformáció szabadította fel a tudományokat, mert az ember az energiáit nem kellett, hogy a lelki üdvösségének a megszerzésére fordítsa, mert azt Jézus megszerezte, hanem hálából felfedezhette a világot és munkálkodhatott, mert a minden embernek „beruf" –ja van).

 

Ezek a rendszeralkotó személyek, a reformáció rendszerében az Isten által a teremtésben megalkotott és jóváhagyott, ezért kizárólagos élettérrel ajándékozták meg az emberiséget (amelyet a reformáció által elterjesztett könyvnyomtatás segítségével, addig soha nem látott propagandisztikus erővel terjesztettek: Institutio, Ágostai Hitvallás, Heidelbergi Káté, II. Helvét Hitvallás, Westminsteri Hitvallás, Bibliafordítások stb.). Olyan az élettérrel, ahol Isten által ismét védelmező és kibontakozást jelentő otthonra találhat az ember, s minden emberhez tartozó részlet: hit, ima, öröm, bánat, szeretet, szerelem, gazdaság, felelősség, magány, közösség, család, házastárs, gyerek, szomszéd, munka, gyász, csalódás, talpraállás, újrakezdés, nevelés, oktatás stb.

A reformáció emberi sikerének a feltételét a református atyáink, a következetesen állandó rugalmasságban határozták meg (semper reformandi – állandó reformáció). A mai református egyházunk sikerességét is ez a régi elv szavatolja. Az állandó megújulásnak a mai gyakorlati célja: az otthon biztonságát és minden életmegnyilvánulás kibontakozását jelentő életteret kell biztosítani a keretek hiánya miatt egyre feledésbe merülő és a helyét nem találó nyugtalan lelkiismeret bizonytalanságában vergődő emberi életnek.

 

A reformáció jelentősége a teremtő és újjáteremtő ige felfedezése. Az igét a Szentírás többször hasonlítja trombitához (harsonához) – 1Kor 14, 8.

A továbbiakban vizsgáljuk meg, hogy a trombita (így az ige), hol volt használatban a Szentírásban és miként használjuk a jelen gyakorlatban.

 

  1. Trombita a Szentírásban.

1.1. A veszélyre figyelmeztet. Az őr kezében trombita volt, és ha ellenség közeledett, akkor belefújt. → Ma is figyelmeztetni kell, a veszélyes bűnök láttán (szekták, megszokott bűnök, lopások, káromkodások, élettársi viszony, gyülekezeti kiüresedés stb.). Fel kell ismét fedezni a szeretetteljes egyházfegyelmet, mint a Krisztus-test immunrendszerét.

1.2.  Egységesít a harcban és a munkában. Amikor harcba indultak (pl.: Gedeon serege), megfújták a kürtöket, amikor segítség kellett a munkában (pl.: Nehémiásék városfalépítésénél), kürttel kértek segítséget a munkáscsoportok. → Ma az ige teremti meg a munkaközösséget és fordít a társak szükséglete felé.

1.3. Istentiszteletre hív. Trombitával hívtak istentiszteletre. Az istentisztelet és az ünnep kezdetét kürtzengés jelezte. → igével lehet Istenhez hívni az embereket. Az ige továbbadása jobb, mint bármilyen emberi egyházépítő módszer. Mert Krisztus ígérte, hogy mindeneket magához vonz. Pl.: Tamás nem volt a tanítványok közösségében, amikor feltámadt Krisztus, s a tanítványok, amikor bizonyságot tettek Tamásnak, akkor 8 nap múlva, már Tamás is a tanítványok közösségében volt és így jelent meg nekik ismételten a feltámadott Krisztus.

1.4. Isten megjelenésére figyelmeztet. Amikor Jézus visszatér, azt angyalok trombitái jelentik. → Figyelmeztetni kell, hogy Krisztus visszajön ítélni élőket és holtakat. Minden dolgunkról el kell számolni.

  1. A trombita (ige) mai helyei. A cél, hogy szólaljon meg a trombita (az ige).

2.1. Földön. Sokaknál csak elhajítva van az ige. Nem kell a számukra az Isten útmutatása. Olyanok, mit a mocsárba süllyedő, de alvó ember. Nem veszi észre a nagyon veszélyes állapotát.

2.2. Polcon. Sokaknál csak a polcon van a Biblia. Porosodik és sosem nyitják ki. Így nem szólal meg. Olyanok, akiknél csak dísz a Szentírás, a református név, a keresztyénség, de sosem használják. A névleges keresztyének nagy tömegei tartoznak ide.

2.3. Kézben. Amikor szemléljük, tanulmányozzuk, hallgatjuk az igét. De a kézben sem szólal meg. A keresztyénségüket csak a templomban megélők csoportját jelenti.

2.4. Szájban. Csak itt szólal meg az ige. Az igét tovább kell adni. Nem kell félni, hogy felveri a trombita hangja a kedélyeket, az emberi lelkiismeretet. A gyávák nem öröklik az Isten országát.

Ha az Isten igéje a szánkban megszólal, akkor vagyunk reformátorok, akik figyelmeztetünk a veszélyre és a bűnre, akik egy közösséggé szervezik az egyházat a harcban és a munkában, akik az Istenhez hívják a hívőket és a hitetleneket, akik figyelmeztetnek Krisztus visszajövetelére és az ítéletre.

 

 

Radvánszky Ferenc

kaszonyi lelkész

 

 

 

 

Címkék: tanulmány

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

Kováts Lajosné üzente 14 éve

Nagyon sok rétegü érdekes, tanulmány hozták Józsi köszönjük szépen!
Sok új dolgokat és híreket olvashattam benne.
Örülök, hogy feltetted.

Szép hétvégét kívánok, mindenkinek.
Szeretttel Ili.

Válasz

Ez történt a közösségben:

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu