Szeretettel köszöntelek a Reformátusok klubja klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Reformátusok klubja klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Reformátusok klubja klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Reformátusok klubja klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Reformátusok klubja klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Reformátusok klubja klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Reformátusok klubja klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Reformátusok klubja klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Az ember itt a földön nem is annyira lépésről lépésre vándorol, mint inkább keresztről keresztre száll. Még ha ez geometriai ellentmondás is.
Tragikum és reménység egyszerre.
A teljes elhagyatottságnak és kiszolgáltatottságnak
ama metszőpontja,
ahol a
lélek egyedül képes önmagát végül is egészében és véglegesen Isten
kezére adni.
Az első kereszt a gyerekkor keresztje.
Félelemből és bizalomból ácsolták.
Méretre nem nagyobb egy kitárt karú gyermeknél. De épp ettől kereszt:
testünkre és lelkünkre szabott
ellentmondás. Lényege szerint se
nagyobb, se kisebb a későbbieknél.
Emberszabású és embertelen.
A „boldog gyerekkor" puszta önámítás.
Gyermeknek
lenni éppoly nehéz, mint aggastyánnak. Ahogy a gyermekkor
boldogsága se más, mint az öregkoré. A kereszt tragikus
metszőpontja
ugyanis legfőbb vigaszunk, reménységünk helye is:
derű és tragikum
egy helyről fakad, bár látszatra kizárják egymást. Ezt minden
nagy vallás és kultúra tudta. De legszebben Jézus „fogalmazta meg":
„Boldogok, akik sírnak".
És van mélyebb sírás a
gyermeksírásnál?
A
második kereszt a kamaszkoré.
Egyik ágának fölismerés, másik ágának tévelygés a neve.
Elég Rimbaud zseniális illuminációira és abszintos talajvesztésére gondolunk.
Egy kissé, vagy talán nem is
kissé, minden kamasz „kölyök Shakes-
peare". Komoly kereszt a
kamaszok keresztje.
Szálkáiról elég meggyőződnünk a Tékozló Fiú könnyeiből.
Ez a fiú bűnösségében a leghitelesebb szimbóluma Isten Fiának,
ahogy az elveszett bárány Isten Bárányának. Hogyan
lehetséges
ez?
Talán mivel a szimbólumok „anyanyelve" is az ellentétek
találkozója, akár a kereszt két ága. S hogy ez a találkozás lehetséges,
mi több, az egyetlen és legfőbb találkahelye a szétfeszülő
mindenségnek, arra csak egy magyarázat van.
Az, hogy túl mindenen,
már itt a Földön egyek vagyunk az
Atyában.
A harmadik kereszt a felnőttkor keresztje.
Minden kereszt közül talán a legmeredekebb.
Széthúzó találkozó két ága.
Most kell
beilleszkednünk a világba, s
ugyanakkor megtanulnunk lemondani róla.
Ennek a keresztnek a metszőpontja ahová fejünk illeszkedik, fejünket illesztették - talán legjobban példázza az evangéliumi paradoxont:
„Aki meg akarja nyerni életét, veszítse azt el..."
Most kell a legvilágosabban tudnunk, hogy ház és kocsi nem lehet otthonunk.
Minden és mindenki erre szorít.
Most kell Jézusra gondolnunk, most Van Goghra, most Schubertre.
Most kell leginkább ellenállnunk a föld vonzásának, a szeretet és igazság vér szerinti értelmezésének.
Ahogy azt Jézus
vallotta: aki az igazságban egy
velem, az az én testvérem, az az
én
rokonom, az az én
anyám... Kemény szavak a világ szemében. De a
kereszten?
Ott e beszéd a szelídség Istenének legszerelmetesebb
vigasza.
Az egyedül lehetséges haza jóhíre.
Az utolsó kereszt az öregkoré.
A legsúlyosabb és a legkönnyebb kereszt, mivel az utolsó.
Ezért egyszerre a legirreálisabb és legreálisabb.
Olajfák kertje, agónia a neve.
Három fajtáját ismerjük. Az egyik Jézusé. A második a
jobb, a
har-
madik a bal latoré. Nekünk, esendő embereknek, ha utolsó
„keresztünkről"
beszélünk, gondolkodunk: épp elegendő a
jobb lator keresztjét
„választanunk".
Hogy mit jelent ez:
Először is: hogy szívünket és
szemünket a középső keresztre
függesztjük, önbizalmunkat bizalomra,
igazunkat igazságra,
féltékenységgel vegyes „szeretetünket",
szeretetre, ítéleteinket bűnbánatra és beismerésre cseréljük fel.
„A többi néma csend"... vallotta Hamlet.
És a jobb lator: „A többi kegyelem.
A többi tiszta csend..." A többi: a kereszt, minden
ellentmondás
fölülmúlása, végleges elnémulása. Végre és vé-
gül a béke -
mindennel és mindenkivel.
És a bal
lator keresztje?
Bízzunk benne,
hogy az Atya, mindannyiunk irgalmas Istene, ezt a végső
pillanatig fönntartott, kifeszített ellentmondást, békétlenséget és
meghasonlást, azt a fanatikus megosztottságot is ellenállhatatlan
kegyelmébe fogadta, mindennel és mindenkivel egyesítette az ő isteni
békéjében, és nem engedte át a mindent és mindenkit kirekesztő
semminek. Hinnünk kell, hogy isten egyenesen elvárja tőlünk, hogy
egyetlen bal latorról se feledkezzünk el. Erre Jézus a példánk.
Igaz,
barátságába fogadta a jobb latrot, de egyetlen ítélkező
szava se
volt a bal latorhoz. Kihűlő és elnémuló ajka egyetlen nagy imádság
volt - valamennyiünkért.
Pilinszky János
|
|
Baranyi Ivett új fórumtémát indított: Kényelem és az árak stabilitása
Baranyi Ivett új fórumtémát indított: Kényelem és az árak stabilitása
Szescx Szôlôsi új fórumtémát indított: Játék korlátok nélkül
Szescx Szôlôsi új fórumtémát indított: Játék korlátok nélkül
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Keresztről keresztre
NEM VÁRT MEGTÉRÉS
A KERESZT ALATT
Húsvéti versek